Vad är Vasa?

Vasa var ett krigsskepp som byggdes
på uppdrag av kung Gustav II Adolf.
Skeppet började byggas år 1626.
Det tog två år att bygga färdigt Vasa.

År 1628 seglade det stora och vackra skeppet
från slottet i Stockholm för att kriga mot Polen.
150 till 200 personer var på skeppet.

Men bara efter några minuter sjönk Vasa
strax utanför Djurgården i Stockholm.
De som fanns på skeppet kastade sig i havet
eller klättrade upp i master och segel.
30 personer dog i olyckan.

Vasa låg sedan flera hundra år i vattnet.

Vasa lyfts upp

Lite mer än 300 år senare, år 1956,
hittade en man, som hette Anders Franzén,
Vasa i vattnet.
Det bestämdes av Vasa skulle tas upp ur vattnet.

Det tog fem år att ta upp skeppet ur vattnet.
Efter det fick Vasa stå i blöt luft på Wasavarvet i 27 år.

I 17 år sprutade man också en speciell vätska
för konservering på henne.

År 1988 flyttade Vasa till det nya Vasamuseet,
som öppnade år 1990.

På Vasamuseet kan du se skeppet
och en del av det som fanns på skeppet när det sjönk.
Kanoner, vapen, skulpturer, mat och brädspel till exempel.

Det finns mer än 40 000 föremål som tillhör Vasa
och som togs upp ur vattnet.
Det som inte visas i museet finns i magasin.

Hela skeppet Vasa är 69 meter långt
och nästan 12 meter brett.

Den högsta masten är nästan 53 meter.

Vasa hade tio segel, men bara sex finns kvar.

Det fanns 64 kanoner.

Bilden visar hur det kan ha sett ut när Vasa seglade iväg.

Bild från filmen om Vasa som visar hur det kan ha sett ut när Vasa seglade iväg. På strandkanten står många människor och tittar.