Bli medlem

Om du blir medlem i Vasamuseets vänner får du det här:

Du kommer in på museet gratis.

Om du tar med dig en kompis
kommer han eller hon in billigare.

Du får köpa saker billigare i vår butik.

Du får Vasamuseets tidning tre gånger varje år.

När du har varit medlem i två år
får du komma ombord på Vasa vart tredje år.

Om du är medlem
bjuder vi också in dig på invigningsfest
varje gång vi öppnar en ny utställning på museet.

Så här gör du:
Det kostar 200 kronor att bli medlem i Vasamuseets vänner.
Om du är yngre än 18 år kostar det 100 kronor.
Du betalar in pengarna på postgiro 162-8.
Skriv tydligt vad du heter och var du bor.

Vasamuseets brädspelsvänner
Vi hittade ett brädspel ombord på Vasa.

Spelet är gjort av träsorterna ask och ek
och låg i en liten låda.

Sjömännen skulle spela spelet när de var lediga.

Brickorna i spelet är gjorda av lönnträ och päronträ.

Vi ville börja spela spelet
eftersom vi hade glömt bort det här spelet i Sverige.

Därför startade vi Vasamuseets brädspelsvänner år 1993.

På våren och hösten samlas vi på museet på onsdagar
och alla är välkomna.

Brädspel på Vasamuseet
Här ser du några av brädspelsvännerna som
spelar brädspel.