År 1628 seglade det stora och vackra krigsskeppet Vasa
från slottet i Stockholm för att kriga mot Polen.
Men bara efter några minuter sjönk Vasa
strax utanför Djurgården i Stockholm.
Vasa låg sedan flera hundra år i vattnet.
Lite mer än 300 år senare, år 1956,
hittade Anders Franzén Vasa i vattnet.
Det tog fem år att få upp Vasa ur vattnet.
Vasa fick stå i blöt luft på Wasavarvet i 27 år.
I 17 år sprutade man också
en speciell konserveringsvätska på henne.
År 1988 flyttade vi henne
till det nya Vasamuseet, som öppnade år 1990.
På Vasamuseet kan du se skeppet
och allt som fanns på skeppet när det sjönk,
kanoner, vapen, skulpturer, mat
och brädspel till exempel.
Hela skeppet Vasa är 69 meter långt
och nästan tolv meter brett.
Den högsta masten är nästan 53 meter.
Vasa hade tio segel, men bara sex finns kvar.
Det fanns 64 kanoner och 145 sjömän ombord.
Varför sjönk Vasa?
På 1600-talet var det ganska vanligt
att stora fartyg välte och sjönk
eftersom man inte kunde tillräckligt om
att bygga så stora fartyg.
På Vasa stod de tunga kanonerna högt upp i skeppet.
Längst ner hade man lagt stora stenar
som skulle ge fartyget balans mot kanonerna.
Men de räckte inte.
Kanonerna var för tunga och fartyget välte.