Vasamuseets trädgård

På baksidan av Vasamuseet ligger Vasamuseets trädgård
bakom ett grått plank.

Det är gratis att gå in i trädgården
och du kan komma hit så ofta du vill.

Här kan du se sådant som man odlade på Vasas tid.

Här växer sådana växter
som blev mat eller medicin
till dem som var ombord.

Öl av humle
Du kan se humle som växer på störar.

Av humlen gjorde man öl.

Här växer kål och lök
som var vanlig mat både för bönder och kungar.

Ärtor var vanlig mat
Vi vet att ärtor var den vanligaste maten ombord
på de stora skeppen.

I vår trädgård växer gamla sorters ärtor,
rovor och vita och gula morötter.

Örter som medicin
Förr i tiden använde man örter som medicin.
I trädgårdens del för örter
växer bland annat salvia, blodrot och mynta.