Vasamuseet och Vrak – Museum of Wrecks i gemensam sommarkampanj

Spårvagn i Stockholm med Vasamuseets och Vraks kampanjbudskap
Lovisa Brämming/Vasamuseet/SMTM

2022-07-13

Med sommarkampanjen ”two museums – one ticket” vill Vasamuseet och Vrak – Museum of Wrecks uppmana turister i Stockholm att köpa en kombinationsbiljett för att besöka de båda museerna.

Spårvagnen i Stockholms city rullar med budskapet, liksom rörliga och fasta skyltar på perronger och busskurer. Även i tunnelbanan syns bilder på vrak från havets botten och det bärgade skeppet Vasa. Kampanjen vänder sig i första hand till turister som befinner sig på plats i Stockholm och syns framför allt i Stor-stockholms lokaltrafik: på spårvagn, i tunnelbana och pendeltåg samt på busshållplatser. Kombinationsbiljetten gäller som entré både på Vasamuseet och Vrak, kostar 290 kronor och är giltig i tre dagar.

Syftet med kampanjen är att berätta om kombinationsbiljetten, öka besöken till museerna och stärka båda museernas varumärken. Både Vrak och Vasamuseet tillhör myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer. För Vrak som är myndighetens nyaste museum är det särskilt angeläget att öka kännedomen om museet. Att ge Vrak lite draghjälp av världskända Vasamuseet är därför ett viktigt mål. Att dessutom kunna visa att båda museerna hör ihop blir en betydelsefull sidoeffekt.

Sofie Aspelin, kommunikationschef på Statens maritima och transporthistoriska museer säger:

– Vi utgick från att vi berättar om vrak och skepp på flera olika sätt i våra två museer, både över ytan som på Vasamuseet och under ytan som på Vrak. Slutresultatet blev en kombination av båda museernas grafiska manér, där Vraks gröna färg möter Vasas bruna, med ett centrerat marknadsföringsbudskap.

Hela kampanjen är producerad inhouse på Statens maritima och transporthistoriska museers kommunikationsenhet – från idé till färdig produkt. Många av enheterna går i Clear Channels kanaler: En spårvagn på linje 7 i Stockholms city folieras helt och hållet med budskapet under fyra veckor. Övriga enheter är affischer i olika storlekar som syns i tunnelbanan och på pendeltågen samt – både rörliga och fasta skyltar på perronger och busskurer.

Förutom enheterna i lokaltrafiken syns samma budskap i en bannerkampanj som går i de stora dagstidningarnas nätupplagor samt webbplatser som hitta.se, klart.se och Blocket. I både Vasamuseets och Vraks sociala medier kommer kampanjbudskapet också att synas på såväl betalda platser som redaktionella.

– Nu hoppas vi att människor på stan, både stockholmare som stannat hemma under semestern och turister som är på besök, lägger märke till kampanjen och vill besöka våra fina museer i sommar, avslutar Sofie Aspelin.

Kombinationsbiljetten gäller som entré både på Vasamuseet och Vrak, kostar 290 kronor och är giltig i tre dagar. Ordinarie pris på Vasamuseet för vuxna besökare under högsäsong är 190 kronor och på Vrak 185 kronor. Barn och ungdomar under 18 år har alltid fri entré.

För ytterligare information och bilder, kontakta gärna:
Catrin Rising, kommunikatör
Telefon: 08-51 95 58 47
E-post: catrin.rising@smtm.se

 

Till toppen