Vasa behöver hjälp. Skeppet som blivit skört håller på att krossas av sin egen vikt. Därför behöver skeppet en ny stöttning, både ut- och invändigt. För alla hjärtan som bultar för Sveriges historia och Vasa finns en unik möjlighet att vara med och rädda Vasa inför framtiden. Bli ägare till en Vasa-bult.
När Vasa skulle bärgas år 1961 efter 333 år på botten hade de ursprungliga nitarna som höll ihop skeppet rostat bort. Nya stålbultar slogs i för att skeppet skulle hålla samman och kunna lyftas upp från botten. Efterhand började de tusentals bultar som sattes i skrovet för bärgningen rosta, det i sin tur gjorde bultarna svagare och frigjorde järn som orsakade kemiska reaktioner med Vasas trä. Bultarna från 1960-talet och bärgningen byttes därför ut mot nya rostfria bultar, specialkonstruerade för Vasa och som ska hålla i minst 150 år.
Bultarna får nytt liv
Bultarna som ersattes lades i stora trälådor och en dag kom en av Vasamuseets timmermän på idén att restaurera ett antal bultar för att de ska kunna få nya ägare.
– Vi undersökte om det var möjligt att använda dem i vårt insamlingsarbete för projektet Stötta Vasa. Det är väldigt roligt att idén nu blir verklighet, säger Katarina Litzén, ansvarig för fundraising och externa relationer på Vasamuseet.
Knappt 200 av de gamla bultarna har restaurerats och finns nu i Vasamuseets butik, fint förpackade i ett specialgjort etui tillsammans med ett äkthetsbevis och information om varje specifik bult.
Hur blir jag ägare till en bult?
För att bli ägare till en av de unika bultarna som hållit Vasa samman i 60 år – från botten till dagens Vasamuseum, gör man en donation till museet på 11 500 kr. Alla pengar Vasamuseet får in från bultarna och övriga donationer går oavkortat till det nödvändiga arbetet att byta ut Vasas stöttning och därmed trygga skeppets bevarande för framtiden.
Bultarna finns i Vasamuseets butik. För frågor eller om du vill beställa en bult, besök butiken eller kontakta den via e-post: butiken.vasa@smtm.se.
Du kan även få en bult hemskickad, då tillkommer frakt.