Skeppet Vasa har överlevt i snart 400 år – men för att klara framtiden behöver hon stöd. Vasamuseet och Lidl Sverige inleder hösten 2025 ett samarbete för att samla in pengar till projektet Stötta Vasa.

En man och en kvinna står framför skeppet Vasa med matvaror i händerna.

Som en del av samarbetet lanserar Lidl Sverige fyra helt nya produkter i sitt Matriket-sortiment: skorpor, sirapslimpa, äppelmust och Svecia-ost. För varje såld produkt går en förbestämd summa, som framgår på förpackningen, direkt till Vasamuseet och projektet Stötta Vasa.

– Vi är väldigt glada över samarbetet med Lidl Sverige och det är fantastiskt att svenska folket kan vara med och bidra, säger Jenny Lind, chef för Vasamuseet. Hon fortsätter:

– Att ge Vasa en ny stöttning är den största utmaningen för Vasamuseet sedan bärgningen av Vasa på 1960-talet, såväl tekniskt som ekonomiskt. Lidls stöd är viktigt och välkommet för att vi ska kunna bygga klart stödstrukturen och säkra skeppet för kommande generationer.

Träet i skeppet Vasa är ömtåligt och har tappat mycket av sin ursprungliga styrka. Över tid har det uppstått deformationer i skrovet, och skeppet rör sig nedåt och utåt - mycket mer än det borde. Därför behöver Vasa en helt ny stöttning.

– Vi ser det som vårt ansvar att bidra till samhället och värna om det svenska kulturarvet. Skeppet Vasa är en unik del av vår historia, och vi är stolta över att kunna bidra till dess bevarande. Genom att göra det möjligt för våra kunder att bidra direkt i våra butiker, kan vi tillsammans hjälpa till att säkra skeppets framtid, säger Jakob Josefsson, vd på Lidl Sverige.

De fyra produkterna som stöttar Vasa finns i samtliga Lidl-butiker från och med den 27 oktober år 2025.

matvaror-kajutan-800-450-lovisa-brämming.jpg

Foto: Lovisa Brämming/Vasamuseet/SMTM. 

Om Stötta Vasa