
Tips för skolbesöket på egen hand
Så här fungerar det i museet
Elever ska gå runt med sina lärare i museet, och får inte gå runt på egen hand. Dela gärna upp klassen mindre lärar- eller vuxenledda grupper.
Vissa platser i museet är särskilt välbesökta och är lättare att besöka med en mindre grupp. Ett tips är därför att låta en grupp i taget göra en en av våra föreslagna aktiviteter i museet.
Observera att:
- Det finns inte någon möjlighet till att äta medhavd matsäck inne i museet. Vid vackert väder finns gott om platser utanför museibyggnaden på Djurgården att ha picknick.
-
Elevernas ryggsäckar och väskor kan låsas in i förvaringslådor inne i museet i mån av plats. Observera att större väskor och väskor på hjul inte är tillåtna i museet.
Lärarhandledning
Vill du ha tips på saker att visa och berätta för din klass i museet? Använd gärna lärarhandledningen ”Vasa på en timme”. Materialet ger fakta och svar på de vanligaste frågorna som brukar ställas om skeppet Vasa och förslag på platser att stanna vid i museet. Lärarhandledningen finns i två versioner med olika ordning, vilket gör det enkelt att dela upp klassen i två grupper med varsin vuxen.
Här hittar du lärarhandledningen:
Lärarhandledning Vasapå en timme grupp 1
Lärarhandledning Vasa på en timme grupp 2
Lyssna på Vasamuseets audioguider
Vasamuseet har två olika audioguider som tar er runt i olika delar av museet.
- Audioguiden om Vasa
Audioguiden har 15 ljudspår där eleverna får ta del av Vasas spännande berättelse. Denna audioguide finns även på enkel svenska och flera andra språk. Tidsåtgång: ca 45 min.
- Barnaudioguiden Pojken och skeppet - en resa i det förflutna
Audioguiden består av 9 ljudspår och är en ny audioguide som handlar om en pojke som lever i Stockholm i början av 1600-talet. Om du har elever som hellre lyssnar utan ljudeffekter finns en sådan version under fliken ”Utan ljudeffekter”. Tidsåtgång: ca 35 min.
Tänk på:
- Eleverna lyssnar på audioguiderna i sina telefoner och behöver ta med egna hörlurar.
- Om möjligt, dela gärna upp klassen i två grupper och låt ena gruppen lyssna på audioguiden medan andra gruppen ser något annat i museet och byt sedan av grupperna. Detta på grund av att det kan vara många besökare i museet och i utställningarna vid ljudspårens stopp.