Här hittar du textversionen av filmen Stöttans resa från verkstad till Vasa.
[Skeppet Vasa står inuti en byggnad, med besökare omkring. Några besökare tar foto på Vasa med sina mobilkameror. Vi ser sedan skeppet från sidan med intilliggande stöttor. En lyftanordning är placerad intill skeppet och personer i bygghjälm rör sig under och intill skeppet. Därefter får vi se närbilder på hantverkare som tar loss en stötta, med hjälp av lyftanordningen.] En ny rutt i skeppet Vasas resa mot framtiden har inletts. [Den bortplockade stöttan hissas upp ett våningsplan, till museibyggnadens entréplan. Därefter syns en datorgenererad animering av skeppet, med nya stöttor placerade runtom.] Den gamla stöttningen plockas bort, stötta för stötta, och ersätts med en ny.
[Peter Rydebjörk, projektchef Vasamuseet:]
Vi byter stödstruktur till Vasa för att den gamla gör inte riktigt sitt jobb. Den står på lite fel ställen och det är för lite stöd.
[Skeppet Vasa står i bakgrunden, då hantverkare forslar bort den gamla stöttan på en vagn.] Den gamla stöttningen har spelat ut sin roll. [Närbilder av en maskin med en nålliknande detalj. På änden av den nålliknande detaljen finns en glasaktig och droppformad röd spets som rör sig över ett metallföremål på en plan yta. Sedan en bild på en datorskärm med skisser av en ny stötta.] Den nya är skräddarsydd för att bära upp och stötta skeppet på allra bästa sätt.
[Närbild av en ljusstark stråle som skär igenom plant liggande metall, placerad på ett galler. Texten ”Stöttans resa från verkstad till Vasa” visas.]
[Vi befinner oss inuti en verkstad. Solstrålar tränger in genom högt liggande fönster. En man står i svetsmask och svetsar.] Resan börjar i Sölvesborg. Här på Hjalmarssons Bygg- och Industrisvets tillverkas Vasas nya stöttning. Ett uppdrag långt utöver det vanliga.
[Fredrik Andersson, VD Hjalmarssons:]
Skeppet har ju en unik form och en unik konstruktion. Det gör att alla delar som vi producerar skiljer sig. Så det blir ju ingen ”copy paste” på någonting, utan varje del är för sig.
[En man står på arbetsytan till en maskin. Arbetsytan är några kvadratmeter stor och upphöjd någon meter från golvet. Framför honom hänger en metallskiva som är fäst i en krok. Mannen placerar varsamt metallskivan på den gallerförsedda arbetsytan. I nästa bild befinner sig mannen bredvid maskinen och trycker på en skärm. Sedan en närbild på ett munstycke med en ljusstark stråle som skär igenom metallskivan.] I den här maskinen skärs unika delar till stöttningen ut, med en speciell plasmastråle som når imponerande temperaturer.
[Anders Thorvaldsen, Svets- och kontrollansvarig, Hjalmarssons:] Det är en väldigt hög temperatur i plasman. Vi pratar om 20-30 000 grader. [Den ljusstarka strålen syns i bild, då den skär igenom metallen.] Det kan bli lika varmt som ett visst lager på solen.
[En man med handmaskin slipar en av de utskurna delarna. Det slår gnistor från maskinen. Därefter ser vi en man i svetsmask som svetsar.] Sedan bearbetas delarna och svetsas ihop.
[Jesper Åkesson, projektchef Hjalmarssons:]
Här inne tillverkar vi allting till Vasa. Det kommer in som ämnen från plasman. Och här så punktas det ihop enligt ritning. Sedan helsvetsas det och blir en färdig detalj. [Mannen med svetsmask visas i fler vinklar, då han svetsar ihop en av de nya stöttorna.] Det är ganska utmanande för att detaljerna ser så olika ut. Man kan inte massproducera i den meningen ... [Mannen i svetsmask slipar den hopsvetsade stöttan, för att sedan blåsa bort smuts med tryckluft.] Det är ju ett hantverk att bygga ihop det här.
[En man står framför ett skyddsglas, bakom skyddsglaset syns en robotiserad maskin som svarvar en metalldetalj.] Tillverkningen sker på flera platser. På Ebbemåla Mekaniska Verkstad tillverkas precisionsdetaljer. [Närbilder av en maskin. Maskinen har en nålliknande detalj, i spetsen av nålen finns en droppformad röd detalj. Detaljen rör sig över ett metallföremål på en plan yta. En man med joystick står intill maskinen och styr. Mannen står sedan framför datorskärmar med ritningar.] Med en speciell mätmaskin säkerställs att detaljerna stämmer med ritningarna.
[Metalldetaljer i olika former och storlekar står på golvet och hänger från taket i ett rum. Detaljerna har en rödbrun färg.] På plats i Sölvesborg målas den nya stöttningens delar.
[En närbild från skeppet Vasas undersida. En av detaljerna sitter mot träet. ] Sedan transporteras allt med lastbil till Vasamuseet för att slutligen monteras runt skeppet.
[Vi ser Vasas ena skeppssida. Det finns en avspärrning intill skeppet. Intill avspärrningen rör sig hantverkare i bygghjälm. De skjuter på en vagn där en av Vasas nya stöttor ligger placerad. Bakom dem står en kran.]
[Peter Rydebjörk, projektchef Vasamuseet:]
När en ny stödvagga ska på plats, då är den gamla redan borttagen. Då har vi lagt ut som en räls här inne i museet. [Närbild på en man i bygghjälm som tittar på stöttan som svävar under en krok, upphängd i en kran. En annan man styr kranen med ett styrdon som han håller i midjehöjd.] Så att man med en kran kan lyfta upp ena änden av vaggan, så låter man andra änden glida på en räls in under skeppet, för att under kontrollerade former fästa ihop den till en vagga. [De placerar den nya stöttan på en rälsliknande balk under skeppet, innan de skjuter in den på plats och skruvar fast stöttningen med bultar.] Och det gör man på båda sidorna.
[En kvinna håller i ett rött mätredskap. Redskapet piper till och blinkar. Kvinnan tittar på en laptopdator.] Med hjälp av laser kontrolleras skeppets rörelser. [En man placerar en detalj under skeppet, mellan stöttan och skeppets skrov. Han justerar detaljen så den sitter fast mellan skeppet och stöttan.] Och med tryckplattor går det att finjustera skeppets stöttning.
[Vi ser ett utsnitt av skeppet från sidan, med den nya stöttan på plats bredvid de gamla.] Alla nya stödvaggor runt skeppet ska vara på plats år 2027. [Datorgenererad animering av skeppet, där skeppets utsida försvinner, och visar ett ramverk av stöttor på insidan av skeppet.] Men arbetet med Vasas stöttning kommer fortsätta på skeppets insida, där ett inre stålskelett ska byggas. Det blir en flexibel stödstruktur, som ska kunna anpassas för framtiden.
[Peter Rydebjörk, projektchef Vasamuseet:]
Det är tänkt att det här stödsystemet ska hålla väldigt lång tid. Vi pratar flera hundra år.
[Skeppet från sidan, då en ny stötta lyfts på plats. Sedan följer närbilder av hantverkarna då de för stöttan på plats, för att återgå till bilden av skeppet från sidan, då stöttan är på plats.]
[Fredrik Andersson, VD Hjalmarssons:]
För egen del så kommer jag att känna stolthet över att vi lyckats med det. Att vi fått möjligheten att låta skeppet Vasa leva vidare under många år framåt.
[En krok hänger fritt under kranen som lyft stöttan på plats, svajar långsamt. Närbild av en högteknologisk maskin. Sedan en man i svetsmask som svetsar.] Från Sölvesborg till Stockholm – en resa i precision, hantverk och omsorg om ett världsunikt kulturarv. [Närbild på den ljusstarka plasmastrålen som skär i metall. Sedan en närbild av en hantverkare som kämpar för att få den nya stöttan på plats, följs av en bild på skeppets sida med den nya stöttan på plats. Närbild av en hantverkare som ler mot en kollega. Sedan en bild av skeppet Vasa, med besökare framför. En kvinna i bygghjälm ser upp mot skeppssidan.] De nya stöttorna ska hjälpa Vasa att stå stadigt i många generationer framöver. [Datorgenererad animering av skeppet, med de nya stöttorna på plats.]