Tillgänglighet

Vi vill att alla ska kunna
besöka Vasamuseet.
Här kan du kolla
om museet funkar för dig.

Bra att veta
för dig som har en funktions-nedsättning: 

Assistent eller ledsagare

Din assistent eller ledsagare
får gå in gratis.

Hundar

Du får ta med dig en ledar-hund
eller annan assistans-hund.

Parkering

Parkering för rörelse-hindrade
finns utanför huvud-entrén.
Det finns två platser.

Hissar

Du kan åka hiss
till alla våningar i museet.

Toaletter

Det finns toaletter med plats för rullstol
vid kassorna i entrén.
Det finns också toaletter vid
informationen på entré-plan,
på plan tre
och i restaurangen.

Rull-stolar

Det finns två rullstolar
som du kan låna.

Punkt-skrift

Punkt-skrift på svenska och engelska: 
Du kan låna en guide på punktskrift.
Texten finns också som svart-skrift.
Kontakta informationen.

Hörsel-slinga

Det finns en hörselslinga
i stora filmsalen 
när filmen visas där.

Svåra ord och bliss-karta

Du kan få ett häfte med svåra ord
på lätt-läst svenska
och en blisskarta.
Du kan ladda ner häftet här: 

Restaurangen

Du som har mat-allergi kan beställa
gluten-fri eller laktos-fri kost.
Du kan besöka restaurangen med rull-stol.
Toaletterna är tillgängliga.
Ring restaurangen

Telefon: 08-661 16 20

eller mejla restaurangen

E-post: info@vasamuseetsrestaurang.se

Så köper du biljett

Du kan köpa biljett när du kommer till museet.

Vi arbetar för att
bli ännu mer tillgängliga.
Har du frågor?
Kontakta oss på e-post

E-post: bokningen@vasamuseet.se

Frågor & svar