Så bevarar vi Vasa
Så bevarar vi Vasa i dag
För att ha kvar Vasa i framtiden
måste vi ta hand om skeppet
ordentligt.
Vi har förbättrat klimatet i museet.
Vi ska också stötta Vasa bättre.
Vi forskar för att ta reda på
vad vi kan göra mer
för att Vasa ska må bra.
Det här kan vi göra
för att rädda Vasa
Träet i skeppet bryts ner och det gör
Vasa svagare.
Forskarna har kommit fram till
att Vasa behöver ett jämnt klimat.
Hon behöver ligga stabilt.
Och forskarna måste fortsätta forska.
Vasa behöver ett jämnt klimat
År 2004 förbättrade vi museets klimat.
Klimatet är det viktigaste för att Vasa ska må bra.
Nu kan vi hålla en jämn temperatur och
luft-fuktighet alla dagar.
Då håller skeppet bättre.
Vasa behöver ligga stadigt
I projektet Stötta Vasa
får skeppet ett nytt stöd.
Stödet håller på att byggas
och ska hjälpa träet i Vasa
att hålla bättre.
Vi har tagit bort järn från Vasa
Det finns järn i Vasas trä
efter tiden på havets botten.
Det kom in järn i träet
från spikar, kanon-kulor och andra föremål.
Det är inte bra.
Forskarna kan se att järnet
har gjort Vasas trä svagare.
Det är svårt att få bort järn ur skeppet.
I stället får vi se till att klimatet runt Vasa
är stabilt och bra.
Vi får också se till att
Vasa ligger bra och stabilt.
För att hjälpa skeppet bli mer stabilt
och för att få bort lite järn,
har alla gamla bultar i Vasa bytts ut.
Nu är de bultar som håller ihop Vasa
gjorda av rostfritt stål.
Det är mycket bättre för Vasa.
Förändringarna i Vasa blir
hela tiden långsammare.
Det är bra.
Men vi måste fortsätta forska.
Vi behöver ha koll.
Det är viktigt för att Vasa
ska må bra även i framtiden.