Vasamuseets forskning i klassrum runt om i landet

02 oktober 2025

Två av Vasamuseets anstäldla står längst fram i ett klassrum, med en powerpoint-presentation i bakgrunden. Elevers nackar och bakhuvuden syns.

– Att åka ut till skolor och möta elever på plats är ett sätt att väcka deras nyfikenhet och visa dem att forskning kan handla om så mycket mer än vad de kanske tror.

Det säger Anna Silwerulv, som ansvarar för Vasamuseets dräkt- och textilforskning.

Inom ramen för årets version av konceptet Låna en forskare är Anna Silwerulv och Emilie Börefelt, pedagog på Vasamuseet en dag på Tallbackaskolan i Solna.  Där finns två niondeklasser som i år ville låna en forskare till lektioner i kemi.

Låna en forskare ingår i vetenskapsfestivalen ForskarFredag som arrangeras årligen av föreningen Vetenskap & Allmänhet.  ForskarFredag pågår i hela landet under sista veckan i september och Vasamuseet har deltagit på flera olika sätt under sju års tid.

– Det är väldigt kul att få besöka olika skolor och jag blir alltid imponerad av lärarna. Att de väljer att lägga undervisningstid på att bjuda in oss uppskattar jag mycket. Det är också roligt att åka ut med Anna Silwerulv och få arbeta över enhetsgränser. Jag lär mig alltid nya saker av Anna, säger Emilie.

Just konceptet Låna en forskare går ut på att skolklasser kan få besök av forskare och experter från alla möjliga olika forskningsfält – på plats i klassrummet eller digitalt. Syftet är att elever ska få en inblick i en forskares vardag, men också att få veta hur vägen till forskaryrket kan se ut.

– Det roligaste med Låna en forskare är att få komma ute och berätta för barn och ungdomar om all spännande forskning vi gör på Vasamuseet. Det är en målgrupp som jag inte möter så ofta i andra sammanhang, säger Anna.

Fokus i fyrtio minuter

På Tallbackaskolan i Solna är det två olika klasser i årskurs nio som har bokat Anna och Emilie till sina respektive klassrum. Både lärare och flera elever verkar förväntansfulla, även om det är lite rörigt i den första klassen när Anna och Emilie gör entré.

– Det är en ganska stökig klass. Men när vi visade filmerna som ni skickade satt alla som tända ljus, berättar klassläraren.

Filmerna läraren refererar till är dels filmen om Vasa – samma som visas på Vasamuseet och som ger en bra sammanfattning av skeppets historia – dels en särskild förberedelsefilm som Anna och Emile skickar inför sitt besök. Tanken är att eleverna ska få förkunskap om museet och skeppet, få veta lite om forskningen som pågår på museet och vad de själva kommer att få ta del av när forskaren kommer på besök.

Emilie börjar med att berätta om sitt arbete som pedagog på museet – och om samarbetet med forskarna. Sedan tar Anna vid och berättar om hur hon blev forskare och i stor utsträckning skapade sitt eget jobb. Hon återkommer flera gånger till sin naturvetenskapliga bakgrund och hur värdefull den varit i hennes humanistiska forskning.

– Jag tycker det är både viktigt och roligt att visa att forskning kan bedrivas på många olika sett, tvärvetenskapligt och inom områden som eleverna kanske inte tänker på. Mitt mål är också försöka att inspirera dem med budskapet om att både teoretiska och praktiska kunskaper är lika viktiga och att man ska följa sina intressen och sina drömmar, då kan man nå hur långt som helst, säger Anna.

I slutet av lektionen visar Anna och Emilie föremålskopior och några av de plagg som Anna återskapat. Det blir genast ganska högljutt och det märks att flera av eleverna inte riktigt orkar hålla fokus längre. Men när klockan ringer ut till rast är det en flicka som kommer fram och tackar för en intressant presentation. Ett litet ögonblick som ändå säger något om betydelsen av att göra den här typen besök.

Dagens andra lektion, också i en nia, blev lugnare och mer fokuserad. Den här gången bestämmer Anna och Emilie att de själva visar föremålskopiorna i stället för att låta eleverna hantera dem. Det visar sig vara ett bra val och den hör klassen håller intresset uppe hela lektionen.

– Besöket hos de två niorna på Tallbackaskolan var spännande. Vi fick berätta om hur vi arbetar med naturvetenskapliga metoder och hur man kan koppla ihop olika ämnen som i mitt fall textil, historia och naturvetenskap, säger Anna.

Kunskap som berör

Att möta elever i deras klassrum är speciellt och kan se väldigt olika ut, beroende på årskurs och ämne. Oavsett om det är en mellanstadieklass eller en högstadieklass eller andra årskurser, så brukar de få fin återkoppling från skolan.

– Äldre elever visar inte alltid lika direkt som yngre vad de tänker och tycker, det kan vara lite utmanande men såklart lärorikt, säger Emilie och fortsätter:

– Högstadiet har vanligtvis svårare att få till den här typen av schemabrytande aktiviteter, men här fanns det lärare som ville ge sina elever inspiration till vad naturvetenskapliga studier och tvärvetenskapliga studier kan ge för arbete i framtiden. Det kändes bra och viktigt att få vara en del av.

Förutom de besök Anna Silwerulv och Emilie Börefelt gjort på plats i skolor har det i år även gått att boka Vasamuseets konservatorer Johanna Sandström och Malin Sahlstedt.

Johanna visade elever den nya utställningen I liv och död digitalt och berättade om sin roll i utställningsarbetet. Malin visade arbetet med Vasas nya stöttning och berättade även om forskningen om hur Vasa var bemålad.

Vasamuseet och Forskarfredag

Vasamuseet har deltagit i Forskarfredag i sju år och bidragit med forskare, pedagoger och konservatorer som möter elever runt om i landet. Genom satsningen Låna en forskare blir Vasamuseets arbete med såväl pedagogik som forskning tillgängligt även utanför museets väggar och knyter an till skolans olika ämnen.

Eleverna runt om i landet har fått besök både på plats i klassrum och digitalt. Klasserna har fått lära sig mer om Vasa och hennes historia, samtidigt som de fått reda på hur det är att arbeta som forskare eller konservator på Vasamuseet.

Det är pedagogerna Emilie Börefelt och Josefin Wellbring som ansvarar för och leder Vasamuseets deltagande i Låna en forskare.

 



 

 

Frågor & svar