
Skolbesök på egen hand
Här har vi samlat praktisk information och tips för att ditt besök på egen hand ska bli så bra som möjligt. Vi tipsar exempelvis om att titta på filmen om Vasa, lyssna på våra audioguider använda vår lärarhandledning. Läs mer nedan.
Observera att du behöver föranmäla besöket. Det gör du via mejl till vår bokning. Läs mer nedan under Planera ditt besök.
Upptäck museet i lärarledda grupper
Vi ber er lärare att gå tillsammans med era elever i museet. Dela gärna upp klassen mindre lärar- eller vuxenledda grupper!
Vissa platser i museet är särskilt välbesökta och är lättare att besöka med en mindre grupp. Ett tips är därför att låta en grupp i taget göra en en av våra föreslagna aktiviteter i museet medan den andra gruppen äter sin matsäck.
Lärarmaterial
Vill du ha tips på saker att visa och berätta för din klass i museet? Använd gärna lärarhandledningen ”Vasa på en timme”. Materialet ger fakta och svar på de vanligaste frågorna som brukar ställas om skeppet Vasa och förslag på platser att stanna vid i museet. Läs gärna igenom lärarhandledningen i förväg och välj de delar som du tycker passar bra för dig och din klass.
Lärarhandledning Vasa på en timme
Lyssna på Vasamuseets audioguider
Vasamuseet har två olika audioguider som tar er runt i olika delar av museet.
- Audioguiden om Vasa
Audioguiden har 15 ljudspår där eleverna får ta del av Vasas spännande berättelse. Denna audioguide finns även på enkel svenska och flera andra språk. Tidsåtgång: ca 45 min.
- Barnaudioguiden Pojken och skeppet - en resa i det förflutna
Audioguiden består av 9 ljudspår och är en ny audioguide som handlar om en pojke som lever i Stockholm i början av 1600-talet. Om du har elever som hellre lyssnar utan ljudeffekter finns en sådan version under fliken ”Utan ljudeffekter”. Tidsåtgång: ca 35 min.
Tänk på:
- Eleverna lyssnar på audioguiderna i sina telefoner och behöver ta med egna hörlurar.
- Om möjligt, dela gärna upp klassen i två grupper och låt ena gruppen lyssna på audioguiden medan andra gruppen äter sin matsäck och byt sedan av grupperna. Detta på grund av att det kan vara många besökare i museet och i utställningarna vid ljudspårens stopp.